Το Ίδρυμα Λασκαρίδη ανακοίνωσε με επίσημο τρόπο τη νέα δωρεά που κάνει στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, με το πλοίο εφοδιασμού πλατφόρμας (Platform supply vessel – PSV) «Viking Vision» το οποίο θα μετονομαστεί σε «ΠΕΡΣΕΑΣ». Μετά από τα πλοία «ΚΥΚΝΟΣ», «ΑΤΛΑΣ», «ΗΡΑΚΛΗΣ» και «ΑΙΑΣ», πρόκειται για τη δωρεά του πέμπτου και μεγαλύτερου πλοίου προς το Πολεμικό Ναυτικό με το όνομα «ΠΕΡΣΕΑΣ», το οποίο διαθέτει ενσωματωμένες πλήθος σημαντικών τεχνολογικών καινοτομιών που θα υποστηρίξουν τις επιχειρησιακές ικανότητες του Στόλου μας σε μεγάλο βαθμό.
Διαθέτει υβριδική προωστήρια εγκατάσταση, ηλεκτροπρόωση με ελάχιστη ακουστική υπογραφή που του επιτρέπει να πλέει δίχως να γίνεται αντιληπτό, υπερπλεονάζουσα ηλεκτρική ισχύ 11MW (ικανή να τροφοδοτήσει ένα μεσαίου μεγέθους νησί), μέγιστη ταχύτητα 17 κόμβων, δυνατότητα μεταφοράς και παράδοσης εν πλω καυσίμου F-76 περίπου 3.000 κυβ. μέτρων, ελικοδρόμιο στο οποίο μπορούν να προσνηωθούν όλα τα ελικόπτερα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και διαθέτει επιπλέον πλήρη εξοπλισμό για σεισμικές και γεωφυσικές ερευνητικές αποστολές.
Οι ικανότητες του νέου Πλοίου Γενικής Υποστήριξης
Κατασκευάστηκε το 1993 στις Ηνωμένες Πολιτείες και πλήρως ανακατασκευάστηκε και μετατράπηκε το 2007 ως ερευνητικό σκάφος στη Νορβηγία (μόνο μέρος του κύτους παρέμεινε ίδιο), το πλοίο λειτουργούσε η Eidesvik Shipping AS μέχρι το 2017. Το σημερινό του όνομα είναι Viking Vision και με την ένταξή του στο ΠΝ θα του δοθεί κάποιο όνομα από την ελληνική μυθολογία. Τα βασικά χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν ολική χωρητικότητα 9.811 τόνων και χωρητικότητα νεκρού βάρους περίπου 5.052 τόνων, συνολικό μήκος 105 μ., πλάτος 24 μ., βύθισμα 8,5 μ. και μέγιστη ταχύτητα άνω των 17 κόμβων.
Το πλοίο μεταφέρει δύο σωσίβιες λέμβους VIKING Norsafe JYW 80 CA 8,1 μέτρων, οι οποίες μπορούν να μεταφέρουν 70 άτομα η καθεμία. Οι δύο σωσίβιες λέμβοι εκτοξεύονται και ανακτώνται από δύο ACEBi 44150 ST Herblon davits. Ένα VIKING Norsafe Magnum 750 RHIB 7,7 μέτρων εκτοξεύεται από ένα TTS Marine HL9DP-A-MOB3500 FR SWL 3,5T. Το Magnum 750 μπορεί να φτάσει σε μέγιστη ταχύτητα 30 kts με τρία άτομα επί του σκάφους. Υπάρχουν επίσης τέσσερις σωσίβιες σχεδίες που μπορούν να μεταφέρουν συνολικά 140 άτομα. Δύο Vestdavit TDB-10000-10T μπορούν να εκτοξεύσουν και να ανακτήσουν έως και 10 τόνους εξοπλισμού, σκαφών και άλλων αισθητήρων ή συστημάτων για ερευνητικές ή στρατιωτικές επιχειρήσεις.
[Ελληνικό Ναυτικό Viking Vision]
Ο εξοπλισμός πλοήγησης και επικοινωνίας περιλαμβάνει ένα ραντάρ JRC 10 cm ARPA, ένα JRC 3 cm ραντάρ ARPA, AIS, Σύστημα Ηλεκτρονικού Χάρτη, Γυροσκοπική Πυξίδα, DGPS, Σύστημα αυτόματου πιλότου, ηχητικό σύστημα ήχου, σύστημα καταγραφής Doppler, αισθητήρες ανέμου, ραδιοσταθμούς, δορυφορικές επικοινωνίες και άλλους αισθητήρες . Το σύστημα ελιγμών είναι ένα Rolls Royce Helicon X3, το σύστημα παρακολούθησης είναι το Simrad STS 500, ο σταθμός σχεδιασμού είναι το JRC NWZ-158 και το Ολοκληρωμένο Σύστημα Αυτοματισμού (IAS) είναι του Wartsila. Το πλοίο χαρακτηρίζεται από ηλεκτρικό πλεονασμό, πράγμα που σημαίνει ότι είναι εξοπλισμένο με πολλαπλά συστήματα πρόωσης ή ηλεκτρικής ισχύος και έτσι διασφαλίζει την παραγωγή ισχύος και ως εκ τούτου τη λειτουργική αξιοπιστία και την ασφάλεια του πλοίου.
Το πλήρωμα αποτελείται από περίπου 18 άτομα. Ο συνολικός αριθμός των καμπίνων ύπνου είναι 44 ενώ υπάρχουν 70 κρεβάτια που μπορούν να αυξηθούν σε περίπου 200 σε πλήρως κλιματιζόμενες άνετες καμπίνες και χώρους. Υπάρχει επίσης ανελκυστήρας που μπορεί να χωρέσει κρεβάτι κατάλληλο για ιατρικές επεμβάσεις. Οι προμήθειες τροφίμων σε μεγάλες ποσότητες μπορούν να αποθηκευτούν στο πλοίο σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους. Σημειώστε ότι το πλοίο διαθέτει γυμναστήρια, σάουνα, κινηματογράφο, τραπεζαρίες, αίθουσες αναψυχής, νοσοκομείο, αίθουσες συνεδριάσεων, αίθουσες πλυντηρίων και άλλες εγκαταστάσεις για την υποστήριξη του προσωπικού για μήνες λειτουργίας!
Ένα μεγάλο θάλαμο διαμέτρου 22,2 μέτρων και κατασκευασμένο από υψηλής ποιότητας θαλάσσιο αλουμίνιο βρίσκεται μπροστά από τη γέφυρα που μπορεί να φιλοξενήσει ελικόπτερο έως 12,8 τόνους. Επομένως ελικόπτερα σε ελληνικό απόθεμα όπως το Seahawk ή το Super Puma μπορούν να προσγειωθούν εκεί με ασφάλεια.
Ο χώρος πίσω από το κύριο κατάστρωμα είναι κατάλληλος για τη φιλοξενία περισσότερων από 20 RHIB. Η ράμπα της πρύμνης μπορεί να μετατραπεί για την εκτόξευση του RHIB το οποίο μπορεί να μεταφερθεί και να εκτοξευθεί πολύ γρήγορα χάρη σε ηλεκτρικούς γερανούς ή βαρούλκα. Ο μεγάλος εσωτερικός χώρος του πλοίου που προβλέπεται για την αποθήκευση του ήδη αφαιρεθέντος εξοπλισμού σεισμογραφικής έρευνας μπορεί να φιλοξενήσει το προσωπικό του RHIB και τον εξοπλισμό του.
Το πλοίο μπορεί να μεταφέρει έως και 3.000 κυβικά μέτρα θαλάσσιου πετρελαίου εσωτερικής καύσης (MGO), 517 κυβικά μέτρα νερού και 2.692 κυβικά μέτρα έρματος (το οποίο μπορεί να μετατραπεί για να αυξήσει το μεταφερόμενο MGO). Διαθέτει πολλαπλές βάσεις για RHIB, σκάφη διάσωσης ή άλλο εξοπλισμό, ενώ διαθέτει τρεις γερανούς στο κατάστρωμα.
Το νέο σκάφος αναμένεται να φτάσει στην Ελλάδα το καλοκαίρι και αμέσως μετά θα ενταχθεί στο Πολεμικό Ναυτικό. Η πρυμναία ράμπα, η σύγχρονη γέφυρα διακυβέρνησης, οι πολυάριθμοι χώροι φιλοξενίας, οι δεξαμενές και οι αποθηκευτικοί χώροι θα παρέχουν τεράστιες δυνατότητες στο Πολεμικό Ναυτικό και θα του επιτρέψουν να εκτελεί ευρύ φάσμα εργασιών υποστήριξης, όπως μεταφορά φορτίου και καυσίμων, ρυμούλκηση έκτακτης ανάγκης, πλωτό νοσοκομείο, ναρκοθέτηση, επιχειρήσεις αντιμέτρων ναρκών, ειδικές επιχειρήσεις, υποθαλάσσια έρευνα και ανθρωπιστική βοήθεια.