Γιάννης Νικήτας
Την οροφή μαχητικών με χρονικό ορίζοντα τη δεκαετία 2030 – 2040 ανακοίνωσε ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ) Νίκος Δένδιας μιλώντας στη χθεσινή τελετή από την Αεροπορική Βάση της Ανδραβίδας για τη συμπλήρωση 50 ετών του μαχητικού αεροσκάφους F-4 στην υπηρεσία της Πολεμικής Αεροπορίας. Ο ΥΕΘΑ εξήγγειλε οροφή δυνάμεων των 200 μαχητικών αεροσκαφών αποτελούμενη από μαχητικά 4ης και μισής και 5ης γενεάς τριών τύπων: F-16 Viper, Rafale και F-35.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Όμως κυρίες και κύριοι, θέλω να επανέλθω στο μέλλον, γιατί η σημερινή εκδήλωση δεν αποτελεί μόνο μια ανάκληση αναμνήσεων, αλλά αποτελεί κάτι παραπάνω, μία δήλωση αισιοδοξίας και αυτοπεποίθησης για το μέλλον. Ένα στέρεο βήμα στην «Ατζέντα 2030», δηλαδή την προσπάθεια να δημιουργήσουμε τις ισχυρότερες Ένοπλες Δυνάμεις στην Ιστορία του Ελληνισμού.
Το σχέδιο στο πλαίσιο της «Ατζέντας 2030» προβλέπει η Πολεμική Αεροπορία μας να διαθέτει διακόσια σύγχρονα αεροσκάφη 4ης και μισής και 5ης γενεάς τριών τύπων: F-16 Viper, Rafale και F-35, αντικαθιστώντας σταδιακά τα αεροσκάφη 3ης και 4ης γενιάς». Ο εκσυγχρονισμός των F-16 της ΠΑ συνεπάγεται την διατήρηση σε υπηρεσία 84 υπερσύγχρονων μαχητικών ενώ εκκρεμεί η απόκτηση σύγχρονων όπλων και ατρακτιδίων για το σύνολο του στόλου των μαχητικών.
Στόχος του ΓΕΑ είναι η απόκτηση επιπρόσθετων Rafale προκειμένου να συγκροτηθεί μια δύναμη 30 μαχητικών αεροσκαφών. Επιπροσθέτως, η απόκτηση των F-35A θα προσδώσει μια οροφή επιπλέον 20 μαχητικών με ακόμη 20 αεροσκάφη στην επόμενη δεκαετία. Την ίδια στιγμή εξακολουθεί και εκκρεμεί το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16 Block 50 της ΠΑ ενώ τα F-16 Block 30 μολονότι έχουν υποστεί προγράμματα δομικής αναβάθμισης οδηγούνται στην απαξίωση και την απόσυρση.
Τα μαχητικά αυτά έχουν υποστεί προγράμματα δομικής αναβάθμισης Falcon Up και Falcon STAR. To Falcon UP πρόγραμμα υλοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, όταν από την πλευρά του κατασκευαστεί επιβλήθηκε ως αναγκαίο για την εξασφάλιση ωφέλιμης ζωής, 8000 ωρών πτήσης (αυτό ήταν αρχικό νούμερο που υπόσχονταν η General Dynamics για να αποκαλυφθεί ότι το πραγματικό όριο δεν ξεπερνούσε τις 5.500 ώρες!).
Ακολούθησε και Falcon STAR (STructural Augmentation Roadmap). Έχουμε δηλαδή, όπως και άλλες αεροπορικές δυνάμεις, πληρώσει εκατομμύρια δολάρια για δύο δομικές αναβαθμίσεις μόνο και μόνο για να διασφαλίσουμε το όριο των 8000 ωρών πτήσης, που ήταν το όριο δομικής ζωής που αρχικά υπόσχονταν ο κατασκευαστής και τώρα θέλουμε να πουλήσουμε τα αεροπλάνα; Και μάλιστα σε μία περίοδο που δεν μπορούμε να τα αντικαταστήσουμε; Έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη από την διατήρηση των 155 F-16 πραγματικά αξιόμαχων, με όπλα και συστήματα που θα τους επιτρέψουν να επιβιώσουν και να επικρατήσουν.
Η πραγματικότητα επιβάλλει τον εκσυγχρονισμό των 32 F-16 Block 30 σε επίπεδο Block 50+. Ακόμα και τώρα… Τα μαχητικά του τύπου έχουν υποστεί δύο δομικές αναβαθμίσεις και μπορούν να παραμείνουν σε υπηρεσία για πολλά ακόμα χρόνια. Σε πρακτικό επίπεδο ο στόχος των 200 μαχητικών που ανέφερε ο ΥΕΘΑ δύναται να επιτυχθεί μόνον μέσα από τη διατήρηση όλων των F-16 σε υπηρεσία πλήρως εκσυγχρονισμένων και ταυτόχρονα η αξιοποίηση των Rafale συνδυαστικά με την έλευση των F-35.