Τη νέα δομή δυνάμεων θα παρουσιάσει αύριο, Πέμπτη, στη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, που έχει κύριο στόχο την πιο ορθολογική οργάνωση των Ενόπλων Δυνάμεων, με βάση τις επιχειρησιακές ανάγκες στη σημερινή πραγματικότητα.
Οι αλλαγές αφορούν και τους τρεις κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων και σήμερα θα ενημερωθούν από τον κ. Δένδια στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας οι εκπρόσωποι των κομμάτων στην Επιτροπή Εθνικής Αμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων.
Σύμφωνα με την Καθημερινή, για τον Στρατό Ξηράς η νέα δομή δυνάμεων προβλέπει οριστική διάλυση τουλάχιστον έξι ταγμάτων πεζικού.
Πέρα από τις διαλύσεις σχηματισμών, των οποίων η στελέχωση πολλές φορές δεν αγγίζει ούτε το 20%, προβλέπονται και συγχωνεύσεις.
Διακηρυγμένος σκοπός η στελέχωση να αγγίζει παντού περίπου το 70%.
Κεντρικός στόχος αυτής της επιλογής είναι η αποτελεσματικότερη λειτουργία του στρατού, αλλά και η απαγκίστρωση από τη στρεβλή λογική της διατήρησης στρατοπέδων ως μέτρων «στήριξης» των τοπικών οικονομιών και μικροσυμφερόντων.
Σε σχηματισμούς που βρίσκονται σε παραμεθόριες περιοχές και σε μονάδες με μικρό ποσοστό στελέχωσης θα κλείσει η διοίκησή τους (η οποία περιλαμβάνει τρεις υπομονάδες) και το προσωπικό αυτό εξοικονομείται για να ενισχυθούν άλλες μονάδες.
Υπάρχουν παραδείγματα που δείχνουν τη στρεβλή λογική που επικρατεί έως σήμερα. Σε παραμεθόρια περιοχή υπάρχει στρατόπεδο το οποίο δεν περιλαμβάνει τίποτε άλλο από ένα αρτοποιείο. Το στρατόπεδο θα κλείσει και την υπηρεσία αυτή θα αναλάβει άλλη μονάδα, επανδρωμένη, που διαθέτει και αρτοποιείο.
Θα κλείσει, επίσης, μονάδα του νομού Αττικής, η οποία διαθέτει έναν και μόνο κλίβανο πυρομαχικών. Το προσωπικό θα μεταφερθεί σε άλλη μονάδα της Στερεάς Ελλάδας με υψηλότερες δυνατότητες και καλύτερη επάνδρωση. Ενα άλλο παράδειγμα είναι στρατόπεδο της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης που έχει μόνο μια υπομονάδα. Ολο το προσωπικό θα μεταφερθεί σε στρατόπεδο του Γ΄ Σώματος Στρατού με καλύτερες συνθήκες επάνδρωσης.
Σε γενικές γραμμές όλα τα στρατόπεδα που υπολειτουργούν θα κλείσουν. Ο κ. Δένδιας έχει αναφέρει στο παρελθόν ότι στην τελική φάση του εξορθολογισμού λειτουργίας των μονάδων (δηλαδή το 2030) θα έχουν κλείσει 132 στρατόπεδα μέσω συγχωνεύσεων.
Η νέα δομή δυνάμεων προβλέπει και συγκεκριμένες εξελίξεις στην Πολεμική Αεροπορία και στο Πολεμικό Ναυτικό.
Για την Π.Α. προβλέπεται να παραμείνουν σε ενέργεια τρεις τύποι αεροσκαφών, τα F-16, τα Rafale και στο μέλλον τα F-35. Τα Mirage 2000-5 θα πωληθούν, τα F-16 bl. 50 θα αναβαθμιστούν σε Viper, ενώ θα αγοραστούν ακόμη έξι Rafale. Οπως είναι γνωστό, μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουν βγει εκτός υπηρεσίας όλα τα Phantom F-4.
Στη νέα δομή υπολογίζεται επίσης ότι ο στόλος των μεταγωγικών (C-130 και C-27) δεν θα πρέπει να έχει διαθεσιμότητες χαμηλότερες των 10-12 αεροσκαφών.
Αναλόγως για το Πολεμικό Ναυτικό προβλέπεται ότι θα διαθέτει τέσσερις φρεγάτες FDI, για κάθε μια από τις οποίες θα αποσύρεται μια «S» (οι υπόλοιπες θα μείνουν όσο αντέξουν), ενώ στο πιο άμεσο μέλλον θα προκύψει τι θα συμβεί με τις κορβέτες (μάλλον μέσω του προγράμματος EPC της Ε.Ε.) και σε βάθος χρόνου με τις φρεγάτες Constellation.
Τέλος, για πρώτη φορά η νέα δομή δυνάμεων θα περιλαμβάνει ένα πλήρες φάσμα αεράμυνας τριών επιπέδων, που θα καλύπτει το σύνολο του εναέριου χώρου της Ελλάδας από τον Έβρο μέχρι την Κρήτη.
Oλα ανοιχτά» αναφέρουν αρμόδιες πηγές του αεροπορικού επιτελείου για την αναβάθμιση των F-16 Block 50 σε Viper, πρόγραμμα που προβλέπεται στη νέα Δομή Δυνάμεων για την οποία πρόκειται να ενημερώσει τα μέλη της ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Δένδιας.
Τόσο για την πολιτική όσο και για την στρατιωτική ηγεσία των ενόπλων δυνάμεων η αναβάθμιση των 38 μαχητικών αποτελεί μία από τις εξοπλιστικές προτεραιότητες ώστε να επιτευχθεί ο στόχος των 200 σύγχρονων αεροσκαφών. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες, το 30ό Viper αναμένεται να αποδοθεί μέχρι το τέλος του έτους.
Ωστόσο, όπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές, η οριστική απόφαση για τα Block 50 θα ληφθεί αφού φτάσει στην Αθήνα η τελική προσφορά της αμερικανικής κυβέρνησης, ώστε το υπουργείο και η αεροπορία να «ζυγίσουν» τα δεδομένα. Υπενθυμίζουμε ότι η «Κ» είχε ενημερώσει εγκαίρως πως το αεροπορικό επιτελείο έστειλε πριν από λίγους μήνες νέο αίτημα στην αμερικανική κυβέρνηση (LORfor P&A) με το οποίο ζητούσε να ενημερωθεί για το κόστος και τη διαθεσιμότητα της αναβάθμισης των F-16 της Αγχιάλου σε Viper, εγκαταλείποντας το σενάριο της μετατροπής τους σε Block 50M με τα περισσευούμενα απάρτια των Block 52+ και Block 52+adv. Στο ίδιο αίτημα, η ελληνική πλευρά ζητά να ενημερωθεί για τη διαφορά στην τιμή αν οι εργασίες εκτελεστούν στην ΕΑΒ ή στις εγκαταστάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας και συγκεκριμένα στη Μοίρα Συντήρησης Βάσης της Αγχιάλου αλλά και τους χρόνους δοκιμών και παραδόσεων.
Ενα δισεκατομμύριο
Σύμφωνα με πληροφορίες, πριν από λίγες ημέρες η Αθήνα ενημερώθηκε μέσω ανεπίσημων διαύλων ότι το μέγιστο ύψος της αμερικανικής προσφοράς μπορεί να αγγίξει το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ. Διευκρινίζεται, ωστόσο, ότι όπως και στην περίπτωση των F-35 ή άλλων προγραμμάτων FMS, στην απάντηση του αρμόδιου αμερικανικού γραφείου περιλαμβάνονται όλες οι πιθανές προσθήκες και αναβαθμίσεις, ορισμένες από τις οποίες δεν ενδιαφέρουν την Πολεμική Αεροπορία. Πηγή με γνώση των διαδικασιών αναφέρει στην «Κ» ότι το τελικό κόστος, μετά τη διαπραγμάτευση, αναμένεται να κυμανθεί περίπου στο 1,1 δισεκατομμύριο, σχεδόν όσο και το κόστος για τα 85 (πλέον 83) Block 52. Ο λόγος, όπως εξηγεί η ίδια πηγή, είναι ότι τα Block 50 χρειάζονται περισσότερες δομικές ενισχύσεις, ενώ, ως παλαιότερης γενιάς F-16, απαιτούν περισσότερα συστήματα, κυρίως avionics, για να φτάσουν στο επίπεδο Viper.
Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι η ηγεσία του αεροπορικού επιτελείου έχει θέσει τον πήχυ κάτω από το ένα δισεκατομμύριο και συγκεκριμένα στα 800 εκατομμύρια ευρώ. Εκτός από τον δημοσιονομικό χώρο που θα πρέπει να εξασφαλιστεί, στην εξοπλιστική λίστα της Πολεμικής Αεροπορίας υπάρχουν ακόμη, τα ατρακτίδια στόχευσης (Sniper Pods) αλλά και τα όπλα των F-16, τα οποία αναμένεται να επιβαρύνουν τον αμυντικό προϋπολογισμό μέσα στα επόμενα χρόνια. Το μεγάλο «αγκάθι», ωστόσο, εξακολουθεί να είναι το σύστημα αυτοπροστασίας των F-16. Δεν είναι κρυφό ότι η επιλογή του ASPIS II έγινε για λόγους μείωσης του κόστους, όμως, το σύστημα δεν αποδίδει τα προσδοκώμενα στη νέα διαμόρφωση του αεροσκάφους και ήδη, η ηγεσία έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για την αντικατάστασή του. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αποκλειστεί το ενδεχόμενο ανάπτυξης νέου συστήματος, ώστε να μην επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος, και η αεροπορία εξετάζει τις τρεις επιλογές που υπάρχουν σήμερα στην αγορά, το IVEWS της Northrop Grumman, το Viper Shield της L3Harris και το Storm EW της BAE.