Όλο και πιο δύσκολα φαντάζουν τα επόμενα βήματα για την υλοποίηση του έργου του καλωδίου διασύνδεσης Ελλάδος-Κύπρου-Ισραήλ, υπό το πρίσμα των χθεσινών εχθροπραξιών μεταξύ του προέδρου Χριστοδουλίδη και της ηγεσίας του ΑΔΜΗΕ.
Η απογευματινή σύσκεψη που έγινε στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη ξεκαθάρισε μεν τη στάση της Αθήνας ως προς το έργο, δεν παρείχε όμως ορατότητα ως προς τη βιωσιμότητα του.
Πάντως, όπως πληροφορείται το protothema.gr, το Μέγαρο Μαξίμου δεν θέλει να βάλει τις αδελφικές σχέσεις Αθήνας-Λευκωσίας στο ζύγι και τις θεωρεί ανεξάρτητες από το όποιο έργο.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, οι χθεσινές δηλώσεις του Νίκου Χριστοδουλίδη που έκανε λόγο για εκβιασμό από τη μεριά του ΑΔΜΗΕ προκάλεσαν έντονο εκνευρισμό στα ανώτατα κλιμάκια της κυβέρνησης.
Ο κ. Μητσοτάκης και ο αρμόδιος υπουργός Σταύρος Παπασταύρου που βρίσκονταν στην Άμοργό επέστρεψαν το μεσημέρι με ελικόπτερο, με το κλίμα να μην είναι καλό, και σύντομα συνεκλήθη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου, με τη συμμετοχή και του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΑΔΜΗΕ Μανούσου Μανουσάκη.
Σε αυτή τη σύσκεψη έγινε μια αναλυτική παρουσίαση των δεδομένων επί του πεδίου, όπως και των χρημάτων που ο ΑΔΜΗΕ έχει δαπανήσει, χωρίς να έχει εισπράξει αντιστοίχως την Κυπριακή συμμετοχή και παρά την επί της αρχής έγκριση της ΡΑΕΚ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου).
«Το έργο θα προχωρήσει όταν αρθούν οι επί της αρχής αμφισβητήσεις της βιωσιμότητας του έργου και όταν λυθούν οι οικονομοτεχνικές εκκρεμότητες», έλεγε αρμόδια κυβερνητική πηγή στο protothema.gr, στον απόηχο της κυβερνητικής σύσκεψης.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρξει έμπρακτη δέσμευση της Κυπριακής πλευράς στο έργο, με δεδομένη την πρόσφατη αμφισβήτηση της βιωσιμότητας από τον υπουργό Οικονομικών της Κύπρου Μάκη Κεραυνό. Και παράλληλα, θα πρέπει η δέσμευση να φανεί και επί του πεδίο, ήτοι να υπάρξει συνεννόηση με τον ΑΔΜΗΕ για τις τεχνικές παραμέτρους και τα επόμενα βήματα. Με τα ως τώρα δεδομένα και παρά την επί της αρχής συνεννόηση Μητσοτάκη-Χριστοδουλίδη πριν από περίπου 10 μέρες στη Νέα Υόρκη, στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, το ενδεχόμενο μοιάζει πλέον να απομακρύνεται.
Κλείσιμο
Κατά πληροφορίες, στη χθεσινή σύσκεψη ο κ. Μανουσάκης έδωσε μια αναλυτική περιγραφή των όσων έχει πράξει ο ΑΔΜΗΕ, αλλά και των χρημάτων που έχει δαπανήσει, χωρίς αντιστοίχως να έχει εισπράξει από μέρους της Κύπρου. Από τη μεριά τους και οι Κύπριοι έχουν επιχειρήματα, λέγοντας ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν έχει εκπληρώσει συμβατικές του υποχρεώσεις. Η ελληνική κυβέρνηση όμως κινείται «στη γραμμή» του ΑΔΜΗΕ και ζητά έμπρακτες δεσμεύσεις, ώστε να προχωρήσουν τα επόμενα προγραμματισμένα βήματα.
«Αδιατάρακτες σχέσεις»
Ανεξαρτήτως του τι θα γίνει στο πεδίο και παρά τον «ηλεκτρισμό» που ήταν εμφανής σε όσους είδαν τον κ. Μητσοτάκη χθες στην Αμοργό αφού πληροφορήθηκε τις δηλώσεις Χριστοδουλίδη, πάντως, η πρόθεση της Αθήνας είναι να μην βάλει τις σχέσεις Ελλάδος-Κύπρου σε δοκιμασία.
«Οι σχέσεις Ελλάδας Κύπρου παραμένουν αδιατάρακτες ανεξάρτητα από την εξέλιξη του έργου», επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι η ενότητα του Ελληνισμού είναι αναγκαία συνθήκη σε αυτό το σύνθετο και άκρως μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό περιβάλλον. Αυτό δεν σημαίνει ότι στην Αθήνα δεν γίνονται αντιληπτές τυχόν σκοπιμότητες από κύκλους και παράγοντες στη Μεγαλόνησο, όμως η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να μην εμπλακεί σε μια ελληνοκυπριακή διελκυστίνδα.
Τον τόνο αναμένεται να δώσει σήμερα το πρωί στο Open ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, ενώ δεδομένα απαντήσεις θα κληθεί να δώσει και κατά τη διάρκεια του briefing ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης.
Πάντως, και η κυπριακή πλευρά, επιχείρησε να ρίξει τους τόνους, παραπέμποντας στην κοινή δήλωση με τον Έλληνα πρωθυπουργό στις 23 Σεπτεμβρίου στη Νέα Υόρκη εκφράζοντας παράλληλα ικανοποίηση για τις διευκρινίσεις που έδωσε η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ.
Ολοκληρώθηκε το απόγευμα της Κυριακής η έκτακτη σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη με αντικείμενο την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου.
Ο Πρωθυπουργός ενημερώθηκε από την ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και την διοίκηση του ΑΔΜΗΕ για ζητήματα που αφορούν την ηλεκτρική διασύνδεση. Σύντομα θα υπάρξουν σχετικές τοποθετήσεις της κυβέρνησης, ανέφεραν κυβερνητικές πηγές.
Νωρίτερα ο Κύπριος Πρόεδρος Νίκος Χριστοδουλίδης είχε κληθεί να σχολιάσει σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Ο Φιλελεύθερος», το οποίο αποκαλύπτει ότι ο ΑΔΜΗΕ καταθέτει με επιστολή του νέες απαιτήσεις για το πολυσυζητημένο έργο του καλωδίου GSI Interconnector λόγω της γνωστής διαφωνίας με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Κύπρου (ΡΑΕΚ).
«Αν ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ νομίζει ότι με επιστολές ή με πληρωμένες καταχωρήσεις εκβιάζεται η Κυπριακή Κυβέρνηση, προφανώς δεν ξέρει με ποιους έχει να κάνει», όπως είπε σήμερα.
Ο κ. Χριστοδουλίδης σχολίασε με ιδιαίτερα δηκτικό ύφος τα όσα αναφέρονται στο δημοσίευμα, λέγοντας: «Να αναφέρω πρώτα ότι έχω ενημερωθεί για το πρωτοσέλιδο που έχετε αναφέρει. Να σημειώσω ότι για το συγκεκριμένο έργο υπάρχει πλήρης κατανόηση και συμφωνία – πλαίσιο ανάμεσα στην Ελληνική και στην Κυπριακή Κυβέρνηση. Πρόσφατα στη Νέα Υόρκη συμφωνήσαμε με τον Έλληνα Πρωθυπουργό για το πώς προχωρούμε πολύ συγκεκριμένα και, μάλιστα, εκδόθηκε και μια σχετική ανακοίνωση».
«Από κει και πέρα», συνέχισε ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, «και θέλω να το αναφέρω, αν ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ νομίζει ότι με τέτοιες επιστολές ή με πληρωμένες καταχωρήσεις εκβιάζεται η Κυπριακή Κυβέρνηση, προφανώς δεν ξέρει με ποιους έχει να κάνει. Η Κυπριακή Κυβέρνηση δεν εκβιάζεται από κανέναν επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ και η Κυπριακή Κυβέρνηση είναι εδώ για να στηρίξει μόνο τα συμφέροντα του κυπριακού λαού. Αυτό είναι το ξεκάθαρο μήνυμα προς τον επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ».
Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι μεγαλομέτοχος του ΑΔΜΗΕ είναι η Ελληνική Κυβέρνηση, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης είπε πως, «δεν είναι η Ελληνική Κυβέρνηση που αποφασίζει για τις επιστολές που στέλνει ο ΑΔΜΗΕ, γιατί με την Ελληνική Κυβέρνηση υπάρχει πλαίσιο για το πώς προχωρά το έργο, για τις υποχρεώσεις του καθενός, και υπάρχει και η πρόσφατη κοινή ανακοίνωση του Έλληνα Πρωθυπουργού και εμένα, μετά τη συνάντησή μας στη Νέα Υόρκη».
Ο «Φιλελεύθερος» αποκαλύπτει ότι ο ΑΔΜΗΕ ως ο φορέας υλοποίησης του έργου «υπέβαλε ένσταση στη ΡΑΕΚ εναντίον της απόφασης της ρυθμιστικής αρχής, ημερομηνίας 31 Ιουλίου 2024, να του εγκρίνει ανάκτηση εξόδων 82 εκατ. ευρώ, με δικαίωμα είσπραξης μόνο 25 εκατ. για την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2025». «Πληροφορίες», συνεχίζει το δημοσίευμα, «φέρουν τον ΑΔΜΗΕ να διεκδικεί να του αναγνωριστεί δικαίωμα ανάκτησης ποσού 251 εκατ. ευρώ για δαπάνες που έκανε μέχρι τώρα, πριν ολοκληρωθεί το έργο».
«Με την ένσταση», γράφει η εφημερίδα, «ο ΑΔΜΗΕ ζητά την ακύρωση της απόφασης του Ιουλίου -για τη λήψη της οποίας είχε πιέσει έντονα για μακρά περίοδο- και την αντικατάστασή της από άλλη, μέσω της οποίας θα εγκριθεί η ανάκτηση όλων των εξόδων του για το καλώδιο, καθώς θα γίνονται και θα δικαιολογούνται μέσω της ΡΑΕΚ με τιμολόγια».
Το δημοσίευμα υποδεικνύει ότι, «επί της ουσίας, ο ΑΔΜΗΕ επιχειρεί να ανατρέψει το Πλαίσιο Συμφωνίας που είχε υπογραφεί από τις κυβερνήσεις Κύπρου και Ελλάδας τον Ιούλιο του 2024, το οποίο προβλέπει πως η Κύπρος δεν θα πληρώνει στο στάδιο της κατασκευής του έργου όλα τα έξοδα που γίνονται (κάτι που θα κάνει η Ελλάδα), αλλά μόνο 25 εκατ. τον χρόνο, για την περίοδο 2025-2029. Όλες οι υπόλοιπες δαπάνες θα πληρωθούν σταδιακά από τους καταναλωτές ηλεκτρισμού στην Κύπρο (με αναλογία 63-37%), μετά τη λειτουργία της ηλεκτρικής διασύνδεσης».
«Το κυριότερο, όμως», καταλήγει, «είναι ότι ο φορέας υλοποίησης αμφισβητεί και επιχειρεί να ανατρέψει το ρυθμιστικό πλαίσιο που ενέκριναν ΡΑΕΚ και ΡΑΑΕΥ τον Ιούλιο του ’24, αφού πρώτα ενσωμάτωσαν σε αυτό το Πλαίσιο Συμφωνίας των κυβερνήσεων για τα 125 εκατ. μέχρι και το 2029 από πλευράς Κύπρου».
Διαψεύδει ο ΑΔΜΗΕ τον Φιλελεύθερο Κύπρου
Στο μεταξύ, ο ΑΔΜΗΕ διαψεύδει μέσω ανακοίνωσής του κατηγορηματικά πληροφορίες που περιλαμβάνονται στο δημοσίευμα της κυπριακής ιστοσελίδας philenews με τίτλο «Αποκαλυπτικό: Κήρυξε πόλεμο ο ΑΔΜΗΕ για το καλώδιο – Επιστολή βόμβα στη ΡΑΕΚ – Ετοιμάζεται για προσφυγή στη δικαιοσύνη», σχετικά με διεκδικήσεις του για το ύψος της προβλεπόμενης αποζημίωσης από την ΡΑΕΚ, όσον αφορά το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου.
Ο ΑΔΜΗΕ αναγνωρίζει και διεκδικεί τη συμφωνημένη πρώτη δόση των 25 εκατ. ευρώ για το 2025, και τίποτα περισσότερο όσον αφορά τις επενδυτικές δαπάνες του έργου (capex), και διαψεύδει την αυθαίρετη και αδιασταύρωτη πληροφορία του δημοσιεύματος περί άμεσης διεκδίκησης των 251 εκατ. ευρώ, το οποίο αποτελεί μέρος των 1,9 δις €, του έργου, και το οποίο θα ανακτηθεί στο βάθος χρόνου των 35 ετών απόσβεσης που έχει προσδιοριστεί ρυθμιστικά.
Ο λόγος που ο ΑΔΜΗΕ με βάση το προβλεπόμενο συμβατικό δικαίωμά του αιτήθηκε αναθεώρηση της απόφασης της ΡΑΕΚ της 31ης Ιουλίου 2025, είναι ότι η ΡΑΕΚ με αυτή την απόφαση δεν αναγνώρισε τα έξοδα που έχει κάνει ο Διαχειριστής έως σήμερα, παρά τα στοιχεία που έχει λάβει και παρά το γεγονός ότι η Ελληνική ρυθμιστική αρχή τα αναγνωρίζει.
Συγκεκριμένα η ΡΑΕΚ αναγνώρισε μόνο ποσό ύψους 82 εκατ. ευρώ, έναντι περίπου 251 εκατ. ευρώ, τα οποία αποτελούν βεβαιωμένες έως σήμερα επενδυτικές δαπάνες.
Ο ΑΔΜΗΕ αναγνωρίζει το προς ανάκτηση ποσό των 25 εκατ ευρώ για το 2025 ως έναντι του πραγματικού εσόδου του έργου, το οποίο ρυθμιστικά θα πρέπει να υπολογιστεί στη βάση του συνόλου των επενδυτικών δαπανών, όπως πράττει η ΡΑΑΕΥ, διεκδικεί για τον λόγο αυτόν την αναγνώριση από τη ΡΑΕΚ του συνόλου των πραγματικών δαπανών του έως σήμερα. Με την ένσταση προσκομίζονται όλα τα απαραίτητα στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη.
Πηγή: skai.gr
Αλυσιδωτές αντιδράσεις και από την Αθήνα προκαλούν οι πρωινές σκληρές δηλώσεις του προέδρου της Κύπρου Νίκου Χριστοδουλίδη εναντίον του ΑΔΜΗΕ για εκβιασμούς ως προς τη διεκδικήση χρημάτων για το καλώδιο Ελλάδος – Κύπρου – Ισραήλ. Λίγες μέρες μετά τη συνάντηση Μητσοτάκη – Χριστοδουλίδη στη Νέα Υόρκη και το πλαίσιο συνεννόησης για το καλώδιο, στην Αθήνα διαμορφώνεται η αίσθηση ότι με αυτές τις σκληρές δηλώσεις τορπιλίζονται οι προοπτικές του έργου.
Με αυτό το δεδομένο και αμέσως μετά την επιστροφή του από την Αμοργό ο Κυριάκος Μητσοτάκης συγκαλεί στις 17:00 έκτακτη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου με τη συμμετοχή της ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και του ΑΔΜΗΕ. Σημειωτέον, ο πρωθυπουργός ήταν μαζί με τον αρμόδιο υπουργό Σταύρο Παπασταύρου στην Αμοργό και κρίθηκε απαραίτητο να γίνει εκτενέστερη συζήτηση για τα δεδομένα που διαμορφώνονται στο πεδίο, υπό το πρίσμα της έντασης της κυπριακής αντίδρασης.
Το παρασκήνιο
Η πρωτόγνωρα αυστηρή δημόσια προειδοποίηση του Κύπριου Προέδρου Νίκου Χριστοδουλίδη ότι «η Κυπριακή Κυβέρνηση δεν εκβιάζεται» και ότι ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ «δεν ξέρει με ποιους έχει να κάνει» δεν ήταν ένα μεμονωμένο ξέσπασμα και πάντως δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Ήταν η κορύφωση μιας κλιμακούμενης διαμάχης για το αν και πώς θα ξεκολλήσει από το τέλμα, το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου (Great Sea Interconnector).
Αφορμή αποτέλεσε το σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Φιλελεύθερος» της Κύπρου, ότι ο ΑΔΜΗΕ ζήτησε από τη ΡΑΕΚ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου) να ανατρέψει το πλάνο πληρωμών που εγκρίθηκε τον Ιούλιο και να αναγνωριστούν μεγαλύτερες δαπάνες. Ο ΑΔΜΗΕ διέψευσε ότι διεκδικεί άμεσα €82 εκατομμύρια και «αναγνωρίζει και διεκδικεί» μόνο την πρώτη ετήσια δόση των €25 εκατομμυρίων που έχει συμφωνηθεί.
Γιατί κόλλησε η πρώτη δόση
Στις 31 Ιουλίου 2025 η ΡΑΕΚ άναψε πράσινο φως για την καταβολή €25 εκατομμυρίων στον φορέα υλοποίησης (ΑΔΜΗΕ) για την περίοδο Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου 2025. Πρόκειται για ρύθμιση που είχε συμφωνηθεί πολιτικά το 2024 και ενσωματώθηκε στις ρυθμιστικές αποφάσεις.
Η Λευκωσία όμως ξεκαθάρισε ότι η εκταμίευση θα γίνει μόνο όταν υλοποιηθούν συγκεκριμένα προαπαιτούμενα και όταν ο ΑΔΜΗΕ παρουσιάσει πειστικό οδικό χάρτη υλοποίησης του έργου το οποίο εδώ και μήνες έχει κολλήσει στον πάτο της θάλασσας έξω από την Κάσο. Η ίδια η ΡΑΕΚ έχει εξηγήσει ότι ο μηχανισμός χρέωσης μπορεί να εγκριθεί χωρίς αυτό να σημαίνει αυτόματη πληρωμή πριν αποδειχθεί με τιμολόγια πραγματική δαπάνη.
Τι ζητάει ο ΑΔΜΗΕ
Κλείσιμο
Ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσίευσε ο «Φιλελεύθερος», άσκησε ένσταση στην απόφαση της ΡΑΕΚ του περασμένου Ιουλίου, υποστηρίζοντας ότι οι βεβαιωμένες μέχρι σήμερα δαπάνες του έργου είναι πολύ υψηλότερες από τα €82 εκατομμύρια που αναγνώρισε η Λευκωσία. Η κίνηση αυτή θεωρήθηκε ως προσπάθεια να ανατραπεί το πλαίσιο πληρωμών με την καταβολή των €25 εκατομμυρίων ετησίως.
Ο ΑΔΜΗΕ, φέρεται να αναζητεί τρόπο να διασκεδάσει τις εντυπώσεις και να υποστηρίξει πως υπήρξε παρανόηση για τις προθέσεις του και ότι η άμεση διεκδίκηση €82 εκατ. δεν είναι στα πλάνα του, αλλά διεκδικεί μόνο την πρώτη δόση των €25 εκατομμυρίων όπως έχει συμφωνηθεί. Αυτό το γαϊτανάκι αλληλοκατηγοριών, δηλώσεων και διαψεύσεων είναι το φόντο πάνω στο οποίο ο Κύπριος Πρόεδρος ανέβασε σήμερα τους τόνους.
Από τον EuroAsia στον GSI
Το έργο ξεκίνησε ως ιδιωτική πρωτοβουλία της εταιρείας EuroAsia Interconnector με ισχυρή ευρωπαϊκή στήριξη. Το 2022 έλαβε επιχορήγηση €657 εκατομμυρίων από το Connecting Europe Facility (CEF) και €100 εκατομμύρια από το κυπριακό Σχέδιο Ανάκαμψης.
Το φθινόπωρο του 2023 η ιδιωτική εταιρεία αποσύρθηκε καθώς διαφάνηκε ότι δεν μπορούσε να υλοποιήσει το έργο βρίσκοντας χρηματοδότες και ο ΑΔΜΗΕ ανέλαβε ως φορέας υλοποίησης μέσω του ειδικού εταιρικού σχήματος Great Sea Interconnector που συστάθηκε τον Ιανουάριο 2024.
«Ναυάγιο» έξω από τη Κάσο
Την άνοιξη του 2025 ο ΑΔΜΗΕ πάγωσε πληρωμές προς τη γαλλική εταιρεία Nexans (κατασκευή καλωδίου) και το ιταλικό ερευνητικό πλοίο που δούλευε για χαράξεις υποθαλάσσιων διαδρομών αποχώρησε. Η Αθήνα δήλωσε ότι παραμένει δεσμευμένη να προχωρήσει τις θαλάσσιες έρευνες αναμένοντας καλύτερες συνθήκες. Εν τω μεταξύ η Άγκυρα κλιμάκωσε παρεμβολές με NAVTEX και παρεμπόδιση ερευνών στην περιοχή ανατολικά της Κάσου και της Καρπάθου.
Οι τουρκικές παρεμβάσεις έχουν πραγματικό λειτουργικό αποτύπωμα διότι ανεβάζουν το ρίσκο και ο χρόνος σημαίνει κόστος και άρα επιβαρύνσεις που δεν είναι εύκολο να φορτωθούν στους καταναλωτές χωρίς ισχυρές ρυθμιστικές δικλείδες. Πολιτικοί παράγοντες τόσο σε Αθήνα και Λευκωσία αλλά και σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες έχουν καταγράψει το μπλοκάρισμα των ερευνών και εκφράζουν αμφιβολίες για το κατά πόσο μπορεί να ποντιστεί το καλώδιο στο τμήμα Κρήτη - Κύπρος χωρίς νέες εντάσεις με την Τουρκία.
Η στήριξη της ΕΕ δεν είναι λευκή επιταγή
Η Κομισιόν διακηρύσσει σταθερά ότι πρόκειται για έργο κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος με πρωτοφανή χρηματοδότηση. Το Σεπτέμβριο όμως η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία επιβεβαίωσε ότι διερευνά πιθανά ποινικά αδικήματα που σχετίζονται με τη χρηματοδότηση και τις αποφάσεις, της προ ΑΔΜΗΕ περιόδου.
Η έρευνα δεν κατονομάζει πρόσωπα αν και υπάρχουν εικασίες και φήμες και βρίσκεται σε εξέλιξη. Το πολιτικό μήνυμα είναι ότι η ευρωπαϊκή στήριξη δεν είναι λευκή επιταγή αλλά συνοδεύεται από ορόσημα και αυστηρό έλεγχο.
Οι «δύο γλώσσες» της Λευκωσίας
Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης επιμένει ότι η Κύπρος είναι δεσμευμένη και ότι το έργο έχει στρατηγικό σημασία γιατί βγάζει τη Μεγαλόνησο από την ενεργειακή απομόνωση.
Την ίδια στιγμή ο Κύπριος Υπουργός Οικονομικών Μάκης Κεραυνός προειδοποιεί ότι υπάρχουν μελέτες μη βιωσιμότητας του έργου και ότι είναι ριψοκίνδυνο να δεσμευθούν κονδύλια χωρίς να έχουν μειωθεί οι αβεβαιότητες για το αν το έργο μπορεί να προχωρήσει.
Κυβερνητικές πηγές στη Λευκωσία σημειώνουν πως οι τοποθετήσεις Χριστοδουλίδη και Κεραυνού αποτελούν μήνυμα προς την Αθήνα και τον ΑΔΜΗΕ, ότι η Κύπρος είναι μεν έτοιμη να συνεισφέρει αλλά χρειάζεται συμμετρικές δεσμεύσεις και καθαρά ορόσημα από τον φορέα υλοποίησης.
Ποιος θα πληρώσει το «μάρμαρο»;
Η Αθήνα επιδιώκει να μην επωμισθεί μονομερώς καθυστερήσεις και υπερβάσεις που θα μετακυλιστούν σε Έλληνες φορολογουμένους και καταναλωτές.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει ήδη καταγράψει σημαντικές δαπάνες για καλώδιο και εργασίες και έχει στείλει σήμα ότι χωρίς ρυθμιστική βεβαιότητα δεν μπορεί να συνεχίσει να πληρώνει τον ανάδοχο. Κάτω από αυτή την πίεση προσπαθεί να αντλήσει όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα από την Κύπρο, χωρίς όμως να είναι σε θέση να διαβεβαιώσει ότι το έργο θα προχωρήσει.
Οι σκιές των καταγγελιών
Στη δημόσια συζήτηση στην Κύπρο και στην Ελλάδα παρεισφρέουν φήμες για διαπλοκή συμφερόντων και για πολιτικά πρόσωπα. Ειδικότερα υπήρξαν αναφορές που συνέδεσαν συγγενικό πρόσωπο του υπουργού εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη (πεθερός) με παλαιότερη εμπλοκή στην ιδιωτική φάση του έργου (EuroAsia Interconnector).
Ο Γ. Γεραπετρίτης έχει απορρίψει κατηγορηματικά της φημολογία και προανήγγειλε νομικές ενέργειες κατά όσων διακινούν ανακρίβειες ακόμα και σήμερα. Όλα αυτά καταγράφονται ως δημόσιες καταγγελίες και διαψεύσεις και δεν συνιστούν από μόνες τους απόδειξη. Στο μεταξύ το μόνο βέβαιο είναι ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) ερευνά την προγενέστερη εποχή του έργου όταν αυτό ήταν υπό την εταιρεία EuroAsia.
Την ίδια στιγμή η Κύπρος έχει μπροστά της ένα απολύτως χειροπιαστό ρίσκο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά να επιστραφούν μέχρι τον Νοέμβριο €67,2 εκατομμύρια για το έργο του τερματικού LNG στην περιοχή Βασιλικό. Η κυβέρνηση λέει ότι το ποσό δεν θα εκτροχιάσει τον προϋπολογισμό αλλά παραμένει σοβαρή δημοσιονομική επιβάρυνση. Αυτό λειτουργεί ως διδαχή και φόβος για το GSI. Αν υπάρξει ανάλογη απαίτηση κάποια στιγμή από τις Βρυξέλλες για επιστροφές και στο καλώδιο, οι επιπτώσεις θα είναι πολλαπλάσιες.
Πού βρισκόμαστε σε τεχνικό και θεσμικό επίπεδο
Τα στοιχεία που καθιστούν την ηλεκτρική διασύνδεση ως έργο έτοιμο προς υλοποίηση είναι συγκεκριμένα. Υπάρχει στόχος, υπάρχει αναγνώριση της σημαντικότητας, υπάρχει χρηματοδότηση, υπάρχει φορέας υλοποίησης, καλώδιο έτοιμο για πόντιση και ισχυρή πολιτική δήλωση Μητσοτάκη - Χριστοδουλίδη. Από την άλλη υπάρχουν παγωμένες πληρωμές προς την Nexans, ερευνητικά πλοία που επέστρεψαν στα λιμάνια τους στην Ιταλία, ένσταση του ΑΔΜΗΕ στη ΡΑΕΚ και έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας. Όλα μαζί συνθέτουν ένα έργο με υψηλή στρατηγική αξία αλλά και υψηλό λειτουργικό και θεσμικό κίνδυνο.
Η σημερινή δήλωση Χριστοδουλίδη είναι πίεση στον ΑΔΜΗΕ για συμμετρική δέσμευση. Η Λευκωσία έχει αποδεχθεί την καταβολή των €25 εκατομμυρίων τον χρόνο στην κατασκευή και μεγαλύτερη ανάκτηση μετά την εμπορική λειτουργία, θέλει όμως γραπτές εγγυήσεις για χρονοδιάγραμμα πόντισης, αντιμετώπιση του τουρκικού παράγοντα στη θάλασσα, ρήτρες αν υπάρξουν εκ νέου παρεμποδίσεις και ξεκάθαρη λογιστική για όσα ήδη δαπανήθηκαν. Μέχρι τότε δεν μπορεί να αποδεσμεύει κονδύλια επειδή απλώς «τρέχει» ένα κοντέρ των εξόδων.
Για να ξεμπλοκάρει η πρώτη δόση των €25 εκατομμυρίων χρειάζονται τρία πράγματα: α) Επικαιροποίηση τεχνικού πλάνου πόντισης του καλωδίου με συγκεκριμένα πλάνα εργασιών και σαφή σχέδια αντιμετώπισης τουρκικών παρεμβάσεων. β)Διαφάνεια δαπανών με λογαριασμό έργου που να γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ των €82 εκατομμυρίων που αναγνωρίζει η ΡΑΕΚ και των βεβαιωμένων δαπανών που προβάλλει ο ΑΔΜΗΕ. γ) Κοινό πολιτικό πλαίσιο Αθήνας - Λευκωσίας με ρήτρες που αποσυνδέουν τις το τεχνικώς το έργο από απρόβλεπτα γεωπολιτικά γεγονότα.
Παρά την επίσημη διάψευση από τον ΑΔΜΗΕ, πριν από λίγο, προκύπτει και πάλι Κίνδυνος εκτροχιασμού ενός στρατηγικής σημασίας έργου, της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου και μελλοντικά με το Ισραήλ, όχι μόνο λόγω των αντιδράσεων της Τουρκίας, που εμποδίζουν μέχρι στιγμής τις έρευνες, αλλά κυρίως λόγω της σύγκρουσης του ΑΔΜΗΕ με τη Ρυθμιστική Αρχή της Κύπρου σε ό,τι αφορά την οικονομική πτυχή της υλοποίησης του έργου.
Αν και πριν από μία εβδομάδα ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης και ο πρόεδρος της Κύπρου Ν. Χριστοδουλίδης συναντήθηκαν στη Νέα Υόρκη και έστειλαν θετικό μήνυμα για τη συνέχιση του έργου GSI, διαλύοντας τα όποια σύννεφα είχαν δημιουργηθεί, τώρα προκύπτει νέα κρίση, με τον Πρόεδρο της Κύπρου να εξαπολύει σφοδρή επίθεση στον πρόεδρο του ΑΔΜΗΕ, κάνοντας λόγο για «εκβιασμό της Κυπριακής Δημοκρατίας».
Πρόκειται για κρίση που πρέπει να επιλυθεί άμεσα, προκειμένου να μην υπονομευθεί πλήρως το σημαντικό έργο της διασύνδεσης, αλλά και για να προστατευθούν οι σχέσεις Αθήνας – Λευκωσίας.
Ο Πρόεδρος της Κύπρου, κληθείς να σχολιάσει δημοσίευμα του «Φιλελεύθερου» για επιστολή του ΑΔΜΗΕ προς τη ΡΑΕΚ, με την οποία ζητά να ανατραπεί η απόφαση που του ενέκρινε ανάκτηση εξόδων 82 εκατ. ευρώ, με δικαίωμα είσπραξης μόνο 25 εκατ. για την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2025, και να διεκδικήσει την αναγνώριση δικαιώματος ανάκτησης ποσού 251 εκατ. ευρώ για δαπάνες που έχει ήδη πραγματοποιήσει πριν την ολοκλήρωση του έργου, επέλεξε ιδιαιτέρως υψηλούς τόνους: «Αν ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ νομίζει ότι με τέτοιες επιστολές ή με πληρωμένες καταχωρήσεις εκβιάζεται η Κυπριακή Κυβέρνηση, προφανώς δεν ξέρει με ποιους έχει να κάνει. Η Κυπριακή Κυβέρνηση δεν εκβιάζεται από κανέναν επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ και είναι εδώ για να στηρίξει μόνο τα συμφέροντα του κυπριακού λαού. Αυτό είναι το ξεκάθαρο μήνυμα προς τον επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ».
Ο κ. Χριστοδουλίδης επανέλαβε πάντως ότι στη συνάντησή του με τον Κυρ. Μητσοτάκη υπήρξε πλήρης κατανόηση και συμφωνία για το πώς θα προχωρήσει το έργο, διευκρινίζοντας ότι οι επιλογές ανήκουν στον ΑΔΜΗΕ και όχι στην Ελληνική Κυβέρνηση:«Δεν είναι η Ελληνική Κυβέρνηση που αποφασίζει για τις επιστολές που στέλνει ο ΑΔΜΗΕ, γιατί με την Ελληνική Κυβέρνηση υπάρχει πλαίσιο για το πώς προχωρά το έργο, για τις υποχρεώσεις του καθενός, και υπάρχει και η πρόσφατη κοινή ανακοίνωση του Έλληνα Πρωθυπουργού και εμένα, μετά τη συνάντησή μας στη Νέα Υόρκη».
Η διάψευση του ΑΔΜΗΕ
Ο ΑΔΜΗΕ διαψεύδει κατηγορηματικά πληροφορίες που περιλαμβάνονται στο δημοσίευμα της κυπριακής ιστοσελίδας philenews με τίτλο «Αποκαλυπτικό: Κήρυξε πόλεμο ο ΑΔΜΗΕ για το καλώδιο – Επιστολή βόμβα στη ΡΑΕΚ – Ετοιμάζεται για προσφυγή στη δικαιοσύνη», σχετικά με διεκδικήσεις του για το ύψος της προβλεπόμενης αποζημίωσης από την ΡΑΕΚ, όσον αφορά το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου.
Ο ΑΔΜΗΕ αναγνωρίζει και διεκδικεί τη συμφωνημένη πρώτη δόση των 25 εκατ. ευρώ για το 2025, και τίποτα περισσότερο όσον αφορά τις επενδυτικές δαπάνες του έργου (capex), και διαψεύδει την αυθαίρετη και αδιασταύρωτη πληροφορία του δημοσιεύματος περί άμεσης διεκδίκησης των 251 εκατ. ευρώ, το οποίο αποτελεί μέρος των 1,9 δις €, του έργου, και το οποίο θα ανακτηθεί στο βάθος χρόνου των 35 ετών απόσβεσης που έχει προσδιοριστεί ρυθμιστικά.
Ο λόγος που ο ΑΔΜΗΕ με βάση το προβλεπόμενο συμβατικό δικαίωμά του αιτήθηκε αναθεώρηση της απόφασης της ΡΑΕΚ της 31ης Ιουλίου 2025, είναι ότι η ΡΑΕΚ με αυτή την απόφαση δεν αναγνώρισε τα έξοδα που έχει κάνει ο Διαχειριστής έως σήμερα, παρά τα στοιχεία που έχει λάβει και παρά το γεγονός ότι η Ελληνική ρυθμιστική αρχή τα αναγνωρίζει.
Συγκεκριμένα η ΡΑΕΚ αναγνώρισε μόνο ποσό ύψους 82 εκατ. ευρώ, έναντι περίπου 251 εκατ. ευρώ, τα οποία αποτελούν βεβαιωμένες έως σήμερα επενδυτικές δαπάνες.
Ο ΑΔΜΗΕ αναγνωρίζει το προς ανάκτηση ποσό των 25 εκατ ευρώ για το 2025 ως έναντι του πραγματικού εσόδου του έργου, το οποίο ρυθμιστικά θα πρέπει να υπολογιστεί στη βάση του συνόλου των επενδυτικών δαπανών, όπως πράττει η ΡΑΑΕΥ, διεκδικεί για τον λόγο αυτόν την αναγνώριση από τη ΡΑΕΚ του συνόλου των πραγματικών δαπανών του έως σήμερα. Με την ένσταση προσκομίζονται όλα τα απαραίτητα στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη.
Οι εξελίξεις αυτές καθιστούν αναγκαία τη συνεννόηση και σε τεχνοκρατικό επίπεδο μεταξύ ΑΔΜΗΕ και ΡΑΕΚ, καθώς και, βεβαίως, την άμεση δρομολόγηση της επανάληψης των ερευνών για την πόντιση του καλωδίου της ηλεκτρικής διασύνδεσης, τις οποίες διέκοψε πέρυσι τον Ιούλιο η Τουρκία με την αποστολή πολεμικών σκαφών ανατολικά της Κάσου.
Η ένσταση του ΑΔΜΗΕ
Αρμόδιες πηγές του ΑΔΜΗΕ με τις οποίες συνομίλησε το Protothema.gr επιβεβαιώνουν ότι η εταιρεία κατέθεσε ένσταση αναθεώρησης κατά της απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ), η οποία αναγνώρισε μόλις 82 εκατ. ευρώ από τις συνολικές δαπάνες ύψους 250 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί για την κατασκευή του υποβρυχίου καλωδίου διασύνδεση Κρήτης Κύπρου.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η ένσταση υποβλήθηκε την τελευταία ημέρα της προβλεπόμενης προθεσμίας, με στόχο να διασφαλιστούν τα συμφέροντα της εταιρείας και να μην υπάρξουν μελλοντικές νομικές εμπλοκές για τη διοίκηση. Όπως τονίζεται, η διαδικασία αυτή αποτελεί συνηθισμένη πρακτική όταν υπάρχουν σοβαρές διαφωνίες σε αποφάσεις ρυθμιστικών αρχών.
Οι πηγές του ΑΔΜΗΕ επισημαίνουν μεταξύ άλλων, ότι υπάρχουν επιστολές και βεβαιώσεις από τις τράπεζες που τεκμηριώνουν ότι οι πληρωμές για το έργο ανέρχονται σε 251 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, στο πλαίσιο πρόσφατης τηλεδιάσκεψης με την Κομισιόν, την ΡΑΑΕΥ και τη ΡΑΕΚ συμφωνήθηκε η δημιουργία τεχνικής ομάδας, η οποία θα επανεξετάσει αν είναι ορθό να αναγνωριστούν μόνο 82 εκατ. ευρώ έναντι των 250 εκατ. ευρώ που έχουν δαπανηθεί.
Οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν ότι ο ΑΔΜΗΕ κινείται σε πλήρη συνεννόηση με την ελληνική κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ το ζήτημα πλέον ξεπερνά τα τεχνικά όρια και έχει λάβει διαστάσεις που αφορούν τις κυβερνήσεις Ελλάδας και Κύπρου.
Το δημοσίευμα του Φιλελεύθερου αναφέρει τα εξής:
Από ανατροπή σε ανατροπή -και σε πολύ επικίνδυνα μονοπάτια για τις σχέσεις Κύπρου και Ελλάδας- οδηγείται το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης, με τον ΑΔΜΗΕ να αντιδρά στην καθυστέρηση της Κυπριακής Δημοκρατίας να πληρώσει τη συμφωνηθείσα πρώτη δόση των 25 εκατ., ζητώντας από τη ΡΑΕΚ… πολλαπλάσια!
Ο Φιλελεύθερος πληροφορείται ότι ο φορέας υλοποίησης του έργου υπέβαλε ένσταση στη ΡΑΕΚ εναντίον της απόφασης της ρυθμιστικής αρχής, ημερομηνίας 31 Ιουλίου 2024, να του εγκρίνει ανάκτηση εξόδων 82 εκατ. ευρώ, με δικαίωμα είσπραξης μόνο 25 εκατ. για την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2025. Πληροφορίες φέρουν τον ΑΔΜΗΕ να διεκδικεί να του αναγνωριστεί δικαίωμα ανάκτησης ποσού 251 εκατ. ευρώ για δαπάνες που έκανε μέχρι τώρα, πριν ολοκληρωθεί το έργο.
Με την ένσταση ο ΑΔΜΗΕ ζητά την ακύρωση της απόφασης του Ιουλίου -για τη λήψη της οποίας είχε πιέσει έντονα για μακρά περίοδο- και την αντικατάστασή της από άλλη, μέσω της οποίας θα εγκριθεί η ανάκτηση όλων των εξόδων του για το καλώδιο, καθώς θα γίνονται και θα δικαιολογούνται μέσω της ΡΑΕΚ με τιμολόγια.
Επί της ουσίας, ο ΑΔΜΗΕ επιχειρεί να ανατρέψει το Πλαίσιο Συμφωνίας που είχε υπογραφεί από τις κυβερνήσεις Κύπρου και Ελλάδας τον Ιούλιο του 2024, το οποίο προβλέπει πως η Κύπρος δεν θα πληρώνει στο στάδιο της κατασκευής του έργου όλα τα έξοδα που γίνονται (κάτι που θα κάνει η Ελλάδα), αλλά μόνο 25 εκατ. τον χρόνο, για την περίοδο 2025-2029. Όλες οι υπόλοιπες δαπάνες θα πληρωθούν σταδιακά από τους καταναλωτές ηλεκτρισμού στην Κύπρο (με αναλογία 63-37%), μετά τη λειτουργία της ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Το κυριότερο, όμως, είναι ότι ο φορέας υλοποίησης αμφισβητεί και επιχειρεί να ανατρέψει το ρυθμιστικό πλαίσιο που ενέκριναν ΡΑΕΚ και ΡΑΑΕΥ τον Ιούλιο του ’24, αφού πρώτα ενσωμάτωσαν σε αυτό το Πλαίσιο Συμφωνίας των κυβερνήσεων για τα 125 εκατ. μέχρι και το 2029 από πλευράς Κύπρου.
Ο ΑΔΜΗΕ θεωρεί -μετά παρέλευση 14 μηνών- λανθασμένη ή και παράνομη τη ρυθμιστική πρακτική που επέλεξε η ΡΑΕΚ (οι δύο κυβερνήσεις, για την ακρίβεια), δηλαδή να του πληρώνει μόνο ένα μικρό ποσοστό από τα συνολικά του έξοδα και τα υπόλοιπα να τα εισπράξει μετά τη λειτουργία της διασύνδεσης.
Ωστόσο, η πρακτική αυτή (να αποπληρώνονται τα υπό ρύθμιση έργα μετά τη λειτουργία τους) εφαρμόζεται από τη ΡΑΕΚ (και από ρυθμιστικές αρχές άλλων κρατών της ΕΕ) και σε όλα τα έργα που εκτελεί η ΑΗΚ. Η απόφαση να δίνονται στον ΑΔΜΗΕ 25 εκατ. τον χρόνο μέχρι και το 2029, πριν λειτουργήσει η διασύνδεση, αποτελεί παρέκκλιση της ΡΑΕΚ (μετά από το Πλαίσιο Συμφωνίας των δύο κυβερνήσεων) από τη συνήθη πρακτική της.
Από την στιγμή που η κυπριακή Κυβέρνηση αναγνωρίζει μεν την οφειλή των 25 εκατ. για τις δαπάνες του 2025 αλλά επιφυλάσσεται να την πληρώσει «αφού ικανοποιηθούν και οι δεσμεύσεις του ΑΔΜΗΕ» (κάτι που παραπέμπει στην πραγματοποίηση των θαλασσίων ερευνών μεταξύ Κρήτης και Κύπρου), θεωρείται βέβαιο πως ούτε η ΡΑΕΚ, ούτε πολύ περισσότερο η κυπριακή Κυβέρνηση θα αποδεχθούν το αίτημα του ΑΔΜΗΕ να ανατραπεί η απόφαση του Ιουλίου και να αρχίσει η πληρωμή του ελληνικού οργανισμού με πολύ μεγαλύτερα ποσά, όπως θα προχωρούν οι εργασίες κατασκευής του καλωδίου. Καταργώντας, δηλαδή, τη συμφωνία για πληρωμή μόνο 25 εκατ. τον χρόνο, εντός μίας πενταετίας.
Όμως, σύμφωνα με τη νομοθεσία, αν η ένσταση του ΑΔΜΗΕ απορριφθεί, τότε ο φορέας υλοποίησης αποκτά δικαίωμα να καταθέσει προσφυγή στο Διοικητικό Δικαστήριο της Κύπρου, ζητώντας από αυτό την ακύρωση της ρυθμιστικής απόφασης του Ιουλίου. Και θα είναι μάλλον η 3η φορά που ο ΑΔΜΗΕ προσφεύγει στη Δικαιοσύνη εναντίον αποφάσεων της ΡΑΕΚ, με ορατό πλέον τον κίνδυνο το πολυδιαφημσιμένο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης να εξελιχθεί σε μία τεραστίων διαστάσεων νομική σύγκρουση των δύο κρατών, αφού το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών του ΑΔΜΗΕ διατηρεί η Ελληνική Δημοκρατία.
Αυτό το ενδεχόμενο ίσως επιτρέψει στον ΑΔΜΗΕ να εμφανίσει τη ΡΑΕΚ και την Κυπριακή Δημοκρατία σαν τους αποκλειστικούς υπεύθυνους ενός ναυαγίου του έργου, επικαλούμενος τα «ρυθμιστικά κενά» ή τις «κακές ρυθμιστικές πρακτικές της ΡΑΕΚ» ή και των δύο ρυθμιστών, αποσιωπώντας το μεγαλύτερο πρόβλημα: Τις καταχρηστικές διεκδικήσεις της Τουρκίας στη θαλάσσια περιοχή νοτιοανατολικά της Κρήτης και τις συνεχείς αναβολές της ελληνικής Κυβέρνησης να εκδώσει navtex για την πραγματοποίηση των απαραίτητων βυθομετρήσεων, ώστε να μπορέσει να προχωρήσει η πόντιση του καλωδίου που κατασκευάζει η Nexans στη Νορβηγία.
Εκτιμάται από παράγοντες που παρακολουθούν τις εξελίξεις ότι η επιστολή – επίθεση του ΑΔΜΗΕ συνιστά επισημοποίηση της απόφασης του οργανισμού -πιθανό και της ελληνικής Κυβέρνησης- να εμφανίσουν την Κύπρο ότι παρεμποδίζει την υλοποίηση του έργου. Φορτώνοντάς της τις ευθύνες για τα θέματα αποζημιώσεων που θα εγερθούν αν όντως το έργο ματαιωθεί.
Η δήλωση Χριστοδουλίδη
Κληθείς να σχολιάσει νέες απαιτήσεις του ΑΔΜΗΕ σε σχέση με το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Φιελεύθερου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε «να αναφέρω πρώτα ότι έχω ενημερωθεί από το πρωτοσέλιδο που έχετε αναφέρει. Να σημειώσω ότι για το συγκεκριμένο έργο υπάρχει πλήρης κατανόηση και συμφωνία πλαίσιο ανάμεσα στην Ελληνική και στην Κυπριακή Κυβέρνηση. Πρόσφατα στη Νέα Υόρκη συμφωνήσαμε με τον Έλληνα Πρωθυπουργό για το πώς προχωρούμε πολύ συγκεκριμένα και, μάλιστα, εκδόθηκε και μια σχετική ανακοίνωση.
Από κει και πέρα, θέλω να το αναφέρω, αν ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ νομίζει ότι με τέτοιες επιστολές ή με πληρωμένες καταχωρήσεις εκβιάζεται η Κυπριακή Κυβέρνηση, προφανώς δεν ξέρει με ποιους έχει να κάνει. Η Κυπριακή Κυβέρνηση δεν εκβιάζεται από κανέναν επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ και η Κυπριακή Κυβέρνηση είναι εδώ για να στηρίξει μόνο τα συμφέροντα του κυπριακού λαού. Αυτό είναι το ξεκάθαρο μήνυμα προς τον επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ».
Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι, ωστόσο, μεγαλομέτοχος του ΑΔΜΗΕ είναι η Ελληνική Κυβέρνηση, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης είπε ότι «δεν είναι η Ελληνική Κυβέρνηση που αποφασίζει για τις επιστολές που στέλνει ο ΑΔΜΗΕ, γιατί με την Ελληνική Κυβέρνηση υπάρχει πλαίσιο για το πώς προχωρά το έργο, για τις υποχρεώσεις του καθενός, και υπάρχει και η πρόσφατη κοινή ανακοίνωση του Έλληνα Πρωθυπουργού και εμένα, μετά τη συνάντηση μας στη Νέα Υόρκη».
protothema.gr